arrow_drop_up arrow_drop_down
11 maart 2019 
in SEO

Handleiding lokale SEO 2019

Lokale zoekmachine optimalisatie wordt steeds belangrijker. Toch hebben veel bedrijven weinig of geen aandacht besteed aan deze belangrijke marketingmaatregel. Maar hoe belangrijk is lokale SEO om je bedrijf beter bekend te maken en meer omzet te genereren? En wat is van invloed op jouw positie in de zoekresultaten van Google tijdens een lokale zoektocht? In dit artikel leg ik de belangrijkste basisprincipes uit over lokale vindbaarheid en geef ik tips om je bedrijf optimaal weer te geven in de lokale resultaten op Google.

Dit is de inhoud van deze blog:

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO betekent alle maatregelen die leiden tot een optimale plaatsing in de lokale zoekresultaten van een zoekmachine.

De factoren die van belang zijn voor jouw lokale vindbaarheid kunnen variëren. Toch zijn er een aantal basisregels waaraan jouw website moet voldoen. Voordat ik ga uitleggen welke factoren een rol spelen bij lokale SEO, zal ik eerst het belang uitleggen. Wil je liever direct naar de tips, klik dan hier.

Hoe belangrijk is lokale SEO voor de lokale zoekopdracht?

Laten we voorop stellen dat lokale SEO belangrijk is voor ieder bedrijf dat consumenten lokaal bediend. Denk bijvoorbeeld aan een bakker, aannemer, restaurant, lokale supermarkt of een fysiotherapeut. Steeds meer lokale bedrijven zien hoe belangrijk lokaal zoeken voor Google is geworden. Hierdoor is de concurrentie voor plaatsing in zoekresultaten naar lokale zoekopdrachten veel sterker dan een jaar of twee geleden. Ongeveer een derde van alle zoekopdrachten via Google hebben een lokale referentie, zoals een plaatsnaam. Dit soort zoekopdrachten geven niet enkel normale zoekresultaten weer, maar ook Maps zoekresultaten.

kaart met lokale seo punten

Jij en ik weten ook dat als er een Italiaans restaurant of een tandarts in de buurt wordt gezocht, onze zoektocht vaak begint op Google. Google is daarmee dan ook een belangrijk platform om zichtbaar in te zijn voor lokale bedrijven. Hoe beter de plaatsing in de zoekresultaten, hoe meer potentiële nieuwe klanten een bedrijf kan genereren via Google. Kortom, lokale SEO is van groot belang voor een lokale business! 😉

Welke soorten bedrijven hebben lokale zoekmachine-optimalisatie nodig?

In principe kun je zeggen: elk bedrijf van elke omvang dat zijn klantenkring of lokale consumenten bediend. Naast advocaten, artsen of restaurants kunnen dit ook agentschappen of regionale vestigingen van grote bedrijven zijn. Als je een fysiek adres hebt en wilt dat mensen er komen, is het belangrijk om ze in de lokale Google hits te plaatsen. Wil jij meer mensen naar jouw locatie hebben? Dan zijn de onderstaande factoren voor jou van belang.

Lokale bedrijven die baat hebben bij lokale SEO

Wat zijn de belangrijkste factoren voor lokale zoekmachine-optimalisatie?

Je wilt jouw website zichtbaar hebben in zowel de algemene zoekindex van Google als in de lokale zoekresultaten. Hoe goed een website in hierin wordt geplaatst, hangt af van verschillende factoren. Bekijk hier de factoren. Belangrijke factoren voor lokale SEO zijn:

  • Vermelding via Google Mijn Bedrijf
  • Vermeldingen op externe websites, zoals telefoonboek.nl
  • On Page SEO factoren
  • Online reviews, bijvoorbeeld in Google
  • Kwalitatieve backlinks (Off Page SEO)
  • Signalen via Social Media
  • De gebruikerservaring op de website, met name op mobiele apparaten

Een belangrijke factor in Lokale vindbaarheid is de nabijheid van een gewilde locatie. Hoe dichter bij het centrum van een stad, hoe beter de positie voor de lokale SEO ranking. Een nadeel in dit verband is de lokale concurrentie.

Welke On Page SEO factoren spelen een rol bij lokale vindbaarheid?

Wanneer jij je website wilt optimaliseren voor lokale vindbaarheid, zijn er een aantal zaken die je op orde moet krijgen. Zo is het slim om voor elke vestiging een eigen landingspagina te creëren met de bedrijfsnaam en plaatsnaam in de titel verwerkt.

Zo zou ik bijvoorbeeld ‘Hulp Met Marketing Hilversum in’ de title tag verwerken en ervoor zorgen dat dit ook in de h1 en h2 tags op de pagina terugkomt.

Verder is het slim om lokale content te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan teksten die gerelateerd zijn aan een specifieke locatie. Daar kun je direct relevante foto’s bij plaatsen. Net als bij de klassieke zoekmachine optimalisatie, speelt de inhoud van de website een rol bij lokale SEO. De beste content is unieke en goed gestructureerde inhoud, wat een voordeel of toegevoegde waarde oplevert voor elke bezoeker. Met deze content moet het bedrijf zich onderscheiden van zijn lokale concurrenten en zichzelf interessant maken voor de klant.

belangrijke on page SEO factoren

Vergeet niet het adres en een routebeschrijving per locatie toe te voegen. Dit kan natuurlijk op de algemene contactpagina, maar staat ook goed op de landingspagina van een locatie.

Heb je een grote blogsectie op je website? Dan is het geen gek idee om per locatie een aantal blogs te schrijven. Organiseer je events? Zet deze dan ook zeker online! Regelmatig updaten is belangrijk. Zo geef je Google namelijk een signaal dat je actief bent en wordt je vaan gecrawld. bedrijf en de online shop.

Relevantie, afstand en bewustzijn

Hoe beter de gegevens van je bedrijf worden gepresenteerd, hoe beter Google kan beoordelen of je bedrijf relevant is voor de lokale zoekresultaten. Deze gegevens moeten ten allen tijde actueel zijn:

  • Openingstijden van de locatie
  • Email adres
  • Telefoonnummer
  • Routebeschrijving

Google toont deze gegevens namelijk in de Knowledge Graph van jouw bedrijf. Dit is jouw bedrijfsvermelding die direct zichtbaar is in de zoekresultaten van Google. Nog geen vermelding geclaimd? Doe dat dan snel via deze link.

Voorbeeld Knowledge Graph Google SEO

Zo ziet een Knowledge Graph eruit.

Google maakt onderscheid tussen de persoon die zoekt naar een website (“pizzeria in de buurt”) of van plan is deze locatie te bezoeken (“hamburgers in Hilversum”). De een is op zoek naar een concrete routebeschrijving, de ander is meer bezig met het informatieve aspect van de zoektocht.

Door lokale SEO te implementeren binnen jouw website, kun je als lokale business winnen van grote merken. Google ontvangt relevante informatie over elk bedrijf via alle artikelen, directories en links op internet. Hoe meer informatie wordt gevonden, hoe beter. Door de lokale informatie of klantenbeoordelingen en positieve beoordelingen kunnen kleine bedrijven hun positie ten opzichte van internationale bedrijven aanzienlijk verbeteren.

“NAP gegevens”: Gebruik van naam, adres en telefoonnummer

De optimalisatie van de zogenaamde “NAP” is een belangrijke factor. De volledige bedrijfsnaam moet in ieder geval worden gebruikt in de content van de website. Met betrekking tot Lokale SEO is een combinatie van een bedrijfsnaam en de aangeboden dienst een goed idee.

Het adres van het bedrijf moet er op elke website hetzelfde uitzien en in hetzelfde formaat verschijnen. Voor het telefoonnummer moet het bedrijf de officiële spelling gebruiken en zich houden aan de geldende normen. Natuurlijk moet alle NAP-informatie op alle pagina’s van het internet identiek zijn. Als een bedrijf op zijn eigen website andere informatie gebruikt dan bijvoorbeeld op zijn Facebook pagina, dan is dit verwarrend voor potentiële klanten en bezoekers.

nap gegevens voor lokale SEO

Tip: implementeer jouw bedrijfsgegevens binnen jouw website middels structured data.

Online reviews helpen bij lokale vindbaarheid

Het is niet gek dat online reviews bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website. Reviews zijn namelijk van belang voor potentiële klanten bij het maken van keuzes. Google wil haar gebruikers zo goed mogelijk helpen tijdens hun zoektocht. Online reviews kunnen gebruikers helpen en worden door Google dan ook getoond zodra het kan. Stel: jij en je buurman strijden voor de #1 positie in Google met een lokale business. Beide websites scoren gelijk, maar je buurman heeft een aantal positieve online reviews. In dat geval zal jij de strijd gaan verliezen.

Een goede gebruikerservaring

Eerder schreef ik al dat het belangrijk is dat een website gebruiksvriendelijk is. Zo is de gebruikerservaring een belangrijke factor wanneer jij wilt scoren in Google’ Mobile First Index. De Mobile First Index is waarin jij wil scoren met een lokale business, omdat de zoekresultaten op smartphones vaak lokaal zijn. Zorg er dus voor dat jouw website vlekkeloos werkt op alle apparaten als je lokaal wilt scoren.

Website laten maken door hulp met marketing

Deze blogs helpen jou bij het maken van een gebruiksvriendelijke website:

Off Page zoekmachine-optimalisatie

Off Page SEO is een ander onderdeel van lokale zoekmachine optimalisatie. Off Page SEO zijn externe factoren die invloed hebben op de score van jouw website. Een goed uitgevoerde website alleen leidt niet direct tot hoge posities in zoekmachines. Het is al een aantal jaren zo dat links van andere websites naar die van jou één van de belangrijkste ranking factoren is. Deze links worden backlinks genoemd. Bij het opbouwen van zo’n linkjes netwerk moet je wel rekening houden met de regels van Google. Ga bijvoorbeeld geen links kopen of direct ruilen, want dan hebben de backlinks slechte gevolgen voor jouw posities in de zoekmachine. De beste manier is nog steeds het verkrijgen van ‘organische backlinks’ door hele goede content te schrijven die vervolgens door bezoekers wordt gedeeld en waar andere websites naar willen verwijzen.

Lokale backlinks verzamelen

Backlinks: kwaliteit vóór kwantiteit

Zoekmachines evalueren zowel het aantal als de kwaliteit van elke inkomende link. Een klein aantal hoogwaardige backlinks leidt tot betere resultaten dan een groot aantal zwakke schakels. Sterke backlinks komen van sites met vergelijkbare onderwerpen die ook op jouw website te vinden zijn. Hoe langer deze pagina’s op het web staan, hoe beter. Want hoe ouder en sterker het domein, hoe beter het (meestal) voor de kwaliteit van de backlink is. Hierbij zijn Domein Autoriteit, Pagina Autoriteit en Trust Flow belangrijke peilers.

Het verkrijgen van nieuwe links is goed voor de reputatie van een website. Af en toe een nieuw linkje kan namelijk aangeven dat je actief bent en dat is iets wat zoekmachines waarderen.

Tips voor Lokale Off Page SEO

Voor een succesvol optimalisatieproces is het belangrijk om met lokale backlinks te werken. Daarom moet je je eerst richten op de volgende vragen:

  • Zijn er al lokale profielen aangemaakt op relevante websites, bijvoorbeeld een startpagina?
  • Heb je jouw bedrijf op online Goude Gidsen aangemeld?
  • Is je bedrijf aangemeld op industrie-relevante websites?
  • Heb je een bedrijfsvermelding via Google My Business geclaimd en in deze up-to-date? (en in Bing etc.)
  • Staat je bedrijf correct in Google Maps, Apple Maps en andere platforms?

Als je antwoord op alle vragen JA is, dan heb je zelf al een deel goed op orde. Deze lokale backlinks zijn namelijk simpel te verkrijgen en dragen goed bij aan de vindbaarheid van jouw website. Voor extra backlinks verkrijgen, raad ik je aan om een bureau in te schakelen of om zelf relevante websites aan te schrijven.

Hulp nodig met het verkrijgen van backlinks? Laat het me weten! 🙂

Rich Snippets voor lokale websites

Rich Snippets zijn belangrijke elementen voor een website die je kunt terugzien in Google’s zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan de reviews die je wel eens bij een website ziet staan, maar ook de navigatie van een website en de breadcrumbs. Met Rich Snippets valt je website meer op én het geeft net wat meer informatie aan potentiële bezoekers. Naast de snippets die ik net noemde, zijn er ook Rich Snippets voor bijvoorbeeld recepten, cursussen, evenementen, adressen en nog veel meer.

Steeds vaker zie je dat Google een soort van direct antwoord geeft op een vraag in een uitgelicht zoekresultaat. Deze staan nog boven de ‘standaard’ zoekresultaten en vallen dus extra op. Deze zoekresultaten zijn een enorme SEO kans en worden Featured Snippets genoemd.

voorbeeld van rich snippet

Hoe werken Rich snippets?

Rich Snippets kunnen worden weergegeven in Google wanneer een webpagina structured data bevat. Structured data is niets meer dan een stukje code waarmee je extra informatie aan zoekmachines geeft. Dit gebeurt met een format van schema.org. Hierdoor snappen zoekmachines beter waar een stukje content over gaat. Voor jouw bezoekers is dit niet zichtbaar. Dit klinkt allemaal heel ingewikkeld he? 😉 Maar het is niet zo heel moeilijk.

De onderstaande afbeelding is een voorbeeld van structured data voor een lokaal bedrijf.

voorbeeld Json LD structured data

Nu vraag jij je waarschijnlijk af: hoe krijg ik deze data dan in mijn website? Daar zijn verschillende methoden voor. De simpelste manier is via Google Tag Manager of een deze plugin wanneer je gebruik maakt van WordPress.

Over de schrijver
Staat voor jou klaar om je te helpen met online marketing. Dagelijks is hij bezig met het optimaliseren van websites volgens de spelregels van Google. Wil jij ook hoger scoren? Laat van je horen!
Reactie plaatsen