arrow_drop_up arrow_drop_down
5 april 2019 

Zo kies je in 2019 kleuren voor je website die bezoekers vasthouden

Je kunt er maar beter in zo’n vroeg mogelijk stadium mee beginnen: kleuren kiezen voor je website. Webdesign kleuren zijn een belangrijk onderdeel van je brand. Ze komen terug in je logo, in je teksten, afbeeldingen en in het design van je website. De kleuren die je kiest kunnen van grote invloed zijn op het gedrag van jouw websitebezoekers. Denk er dus goed over na!

Je kunt jezelf veel werk besparen door zo vroeg mogelijk je kleuren te kiezen en je aan jouw kleurenschema te houden. Want je wilt voorkomen dat je in een later stadium door al je oude artikelen en afbeeldingen heen moet om ze in lijn te brengen met je nieuwe kleurenschema. Daarnaast zorgt een goed kleurenschema voor een betere gebruikerservaring op je website.

Maar hoe kies je de juiste kleuren voor je website? Kun je jouw bezoekers behouden en je conversieratio verhogen door het kiezen van de juiste kleuren? En zijn er handige tools die je helpen bij het kiezen daarvan? Ik ga het je vertellen in deze blog.

Waar moet je op letten bij het kiezen van de kleuren voor je website?

Allereerst is het belangrijk om te denken aan contrastwerking. Op iedere website zul je een achtergrond hebben, en tekst die daarop verschijnt. Als de kleuren te dicht bij elkaar liggen en er niet genoeg contrast is, wordt de tekst onleesbaar. Onleesbare tekst staat in sterke relatie met het bouncepercentage van je website. Dus zorg dat kleuren goed tegen elkaar afsteken of je verliest bezoekers.

Toch wil je niet uitsluitend kleuren die met elkaar contrasteren. Je wilt ook dat de kleuren op aangename wijze met elkaar samenvloeien. Anders wordt een website druk en jaag je ook bezoekers weg. Hieronder dus hoe het niet moet.

slechte flash website

Maargoed, dit is op ieder front een slechte website… 😉

De standaard in webdesign is geworden om drie tot vier kleuren te kiezen. Bij voorkeur steken minimaal twee van die kleuren sterk tegen elkaar af, terwijl de derde en eventueel ook de vierde kleur goed samengaan met beide contrasterende kleuren. Zorg er ook voor dat je een accentkleur hebt. Deze gebruik je slechts sporadisch in je website. Omdat hij weinig voorkomt, is het een aandachtstrekker. Dit is dan ook een kleur die je bijvoorbeeld voor een Call To Action (CTA) gebruikt.

Trends op het gebied van kleuren voor websites

Je herkent ze meteen: websites uit het jaar nul. En je herkent ze niet alleen door de overduidelijke afwezigheid van WordPress, door de krakkemikkerige HTML of door de Flash players die niet laden: Je herkent ze ook aan hun kleuren…

Modern webdesign betekent in meer dan 95% van de gevallen een witte of licht grijze achtergrond, afgewisseld met een foto achtergrond of een mooie gradient. Dit klinkt een beetje vaag misschien, maar de onderstaande afbeelding maakt het een stuk duidelijker!

hulp met marketing webdesigns

Je ziet dat de websites als het ware zijn opgebouwd in rijen.

Ook is er de trend zichtbaar dat steeds meer websites gebruik maken van kleurrijke illustraties. Isometrische tekeningen zijn nu bijvoorbeeld erg in, met name bij websites die gaan over technologie. Websites die over innovatie gaan, vertonen in het bijzonder de trend felle kleuren te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan neon paars, groen en roze. In deze vorm van design wordt er juist heel veel gebruik gemaakt van contrastwerking tussen de verschillende felle kleuren. In de achtergrond van dit soort illustraties ziet men vaak dat er van een gradiënt gebruik wordt gemaakt. Daarmee wordt de illusie geschapen dat er een lichtbron in de afbeelding aanwezig is.

kleurrijk pallet voor tech websites

In het kort: er zijn twee duidelijke trends zichtbaar in 2019. Enerzijds gaan veel websites voor pastel tinten om zo een luchtige sfeer te creëren. Aan de andere kant gaan er ook veel websites juist voor een design waarin veel gebruik wordt gemaakt van felle neon kleuren, gradiënten en isometrische illustraties.

2019 is het jaar van vele kleuren 🙂

Hoe kies je de juiste kleuren

Je kunt de kleuren voor je website kiezen door na te gaan wat de karaktereigenschappen van je website en je bedrijf zijn. Gaat je website over duurzaamheid of de natuur? Dan is het logisch dat je kleuren als groen en bruin in je kleurenpalet verwerkt. Wil je autoriteit uitstralen? Dan is blauw de standaard. Blauw wordt ook veel gebruikt voor financiële websites, net als overigens de kleur groen. Blogs die vrouwen als doelgroep hebben maken vaak gebruik van pasteltinten zoals roze, lila of zacht geel. Ga voor inspiratie eens op bezoek bij de concurrenten in jouw niche. Wat vind je mooi aan hun kleurenpalet? En wat lelijk? Wat zeggen de kleuren die ze gebruiken over de doelgroep die ze voor ogen hebben?

Als je uiteindelijk een algemeen idee hebt van wat de centrale kleur van jouw thema moet zijn, is het tijd om een tool te gebruiken om de complementaire kleuren te kiezen.

Handige tools voor het kiezen van kleuren voor je website

Persoonlijk heb ik twee favoriete tools voor het kiezen van de kleuren van een nieuwe website: Coolors.co en Paletton.com

kleuren vinden via coolers

Coolors

Bij Coloors kun je steeds een nieuwe kleur aanvinken die vervolgens wordt weergegeven naast je andere geselecteerde kleuren. Zo zie je in één oogopslag of ze goed samen gaan of niet. Als je eenmaal tevreden bent, kopieer je de gewoon kleurcodes onderaan de pagina, die er, handig als deze site is, alvast voor je klaarstaan.

Paletton

Bij Paletton kun je aan een kleur wiel draaien en zo nieuwe kleuren ontdekken. Je kunt aanvinken of je één, twee, drie of vier kleuren wilt. Het handige van paletton is, dat de tweede, derde en vierde kleur een geometrische afstand van je basiskleur houden. Zo ben je ervan verzekerd dat je kleuren complementair zijn en genoeg van elkaar contrasteren. Elke kleur krijgt vervolgens 4 complementaire kleuren: twee lichte en twee donkere. Zo krijg je uiteindelijk een selectie van 4 hoofdkleuren en 16 complementaire kleuren.

Dat zijn er meer dan genoeg om je website een aantrekkelijk uiterlijk te geven waarmee je je bezoekers vasthoudt… Én waarmee je ze misschien op die mooi gekleurde Call To Action laat klikken 😉

Over de schrijver
Staat voor jou klaar om je te helpen met online marketing. Dagelijks is hij bezig met het optimaliseren van websites volgens de spelregels van Google. Wil jij ook hoger scoren? Laat van je horen!
Reactie plaatsen