Page content

Social Media

Social media is een overkoepelende term waaronder allerlei internettoepassingen vallen die te maken hebben met het delen van informatie en interesses met vrienden of vreemden. Deze informatie wordt gedeeld door middel van tekst, foto’s, video’s en ga zo maar door. De term ‘social’ is waar het allemaal om draait. Social media is gemaakt om online interacties met vrienden en kennissen te kunnen hebben.

Social media is voor je bedrijf nauwelijks te vermijden, je komt het overal tegen.

Bekende voorbeelden van social media zijn Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, YouTube of het zakelijke LinkedIn. Iedereen kan een account aanmaken op een social media website en vervolgens content erop zetten. Ook bedrijven en ondernemingen kunnen een account aanmaken voor hun bedrijf en vanuit de bedrijfsnaam content uploaden.

Social Media: een effectieve manier van het vergroten van de naamsbekendheid van een bedrijf.

social media kanalen

Waarom heb je als bedrijf social media nodig?

Waarom zou je als bedrijf of onderneming gebruik gaan maken van social media? Het voornaamste doel van social media is dat gebruikers content kunnen plaatsen en delen, maar ook als bedrijf kan je dit doen. Zie een social mediapagina van je bedrijf als een soort verlenging van je website. Het draagt bij aan jouw online identiteit en bekendheid. Daarnaast kun je makkelijk in contact komen met jouw doelgroep en een band met je volgers opbouwen.

Met social media heb je direct contact met je doelgroep

De voornaamste reden om social media te gebruiken als bedrijf, is dat je hiermee in direct contact komt met je doelgroep. Op social media ben je veel laagdrempeliger om te bereiken dan via een contactpagina van je website. Sterker nog, soms is social media hét middel voor een bedrijf om bekendheid & leads te genereren. 🙂

Doordat je in direct contact bent met je doelgroep, kan je snel reageren op wat er gebeurt. Mensen kunnen je vragen stellen via een privébericht of reageren onder een bericht. Direct en persoonlijk contact is dus mogelijk.. Dit zorgt er weer voor dat je een klantvriendelijk imago creëert voor je bedrijf. Met een social mediapagina kom je vaak persoonlijker over. Hierdoor kun je een band opbouwen met je volgers.

Vergroot het bereik van je bedrijf met social media

Een andere reden om social media te gaan gebruiken, is dat je je bereik er flink mee kunt vergroten. Mensen kunnen jouw pagina volgen. Als je leuke content plaats, zullen mensen hun vrienden taggen of je berichten delen. Zo bereik je steeds meer mensen.

Het plaatsen van advertenties

De meeste social media kanalen bieden mogelijkheden aan om te adverteren. Je kunt je advertentie vaak geheel personaliseren en instellen door wie de advertentie moet worden gezien. Dat betekent dat je een advertentie heel specifiek op jouw doelgroep kunt richten. Hierdoor bereik je relevantere mensen. Doordat er zo veel gebruikers op social media zitten – Facebook heeft bijvoorbeeld 2 miljard gebruikers – zien veel meer mensen je advertenties dan wanneer je alleen maar op andere websites adverteert.

User Generated Content

Alle berichten die op social media worden geplaatst, zijn User Generated Content. Maar User Generated Content kan ook een rol spelen binnen jouw marketingstrategie. Hierbij betrekt je de doelgroep bij jouw advertenties. Dit kan bijvoorbeeld door ze aan te sporen om een bepaalde hashtag te gaan gebruiken. Of je vraagt verschillende bloggers om jouw product of dienst te reviewen of te laten zien in een video. Het belangrijke hiervan is dat je de afstand tussen je bedrijf en je doelgroep verkleint.

Social media en SEO

Socia media gebruik draagt bij aan de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines zoals Google. Wanneer jij bijvoorbeeld een blog of andere URL deelt op een social media kanaal, wordt er een backlink gecreëerd. Vervolgens kan er interactie omtrent jouw bericht plaatsvinden wat aangeeft of men jouw bericht en de URL waardevol vindt. Hoe meer positieve feedback op jouw bericht, hoe relevanter het wordt gevonden. Dit zorgt ervoor dat de URL uit jouw bericht een stukje beter vindbaar kan worden in Google.

Social media draagt dus op twee manieren bij aan de vindbaarheid van jouw website:

  1. Er wordt een backlink gecreëerd iedere keer als jouw pagina of blog bericht wordt gedeeld
  2. Door de interactie omtrent jouw geplaatste bericht op social media, neemt de waarde van de link die je plaatste toe.

Zet je onderneming of bedrijf op social media

Nu moet je niet gelijk een account aan gaan maken op elk social media platform dat je maar kunt vinden. Het is verstandig om eerst eens te onderzoeken welke kanalen door welke mensen gebruikt worden. Neem bijvoorbeeld Snapchat, dit wordt vooral gebruikt door jongeren. Een reclame van een schildersbedrijf hierop zetten is zonde van je tijd en geld.

Kijk goed welk social media kanaal bij jouw doelgroep past, wat voor soort berichten deze mensen aanspreekt, zorg voor interactie met de klant en blijf actueel. Het is een krachtig marketinginstrument wanneer je het goed gebruikt.

Als je social media goed inzet kan je veel mensen bereiken, je naamsbekendheid vergroten en je klantenkring nog groter maken.

Comment Section

0 reacties op “Social Media

Plaats een reactie


*