Linkedin gebruiken als ZZP'er

Je netwerken vergroten, nieuwe klanten vinden en een reputatie opbouwen. Het is allemaal belangrijk als zzp’er. Met Linkedin is dit allemaal mogelijk en het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Door een aantal simpele stappen uit te voeren, zorg je ervoor dat jij wekelijks nieuwe professionals en klanten aan je netwerk toevoegt.

Ben jij er klaar voor om connectieverzoeken te beantwoorden en overuren te draaien? ;-)

Linkedin is jouw online etalage waarin je heel mooi kunt laten zien wie jij bent en wat jouw ervaring is. Vergroot je netwerk, scoor nieuwe klanten en deel relevante informatie om een autoriteit te worden.

In deze blog ga ik bespreken:

Waarom zou je als zzp’er Linkedin gebruiken?

Linkedin is een gratis netwerk voor werkende en werkzoekende professionals. Tevens is Linkedin het grootste online zakelijke netwerk. Dat wil zeggen dat het niet een social media kanaal zoals Facebook is waarbij er content wordt gedeeld voor vermaak. Linkedin is hét social media platform waarmee je jouw netwerk kunt uitbreiden en waarop veel kennis wordt gedeeld. Bedrijven plaatsen vacatures en recruiters zijn op zoek naar de perfecte match tussen vacatures en professionals. Het is dus een stuk zakelijker dan het gemiddelde social media kanaal.

Als zzp’er kun je Linkedin goed gebruiken als online CV en visitekaartje. Je kunt gemakkelijk laten zien wie jij bent, wat jouw werkervaring is, welke scholing je hebt gevolgd en wat je skills zijn. Bedrijven die op zoek zijn naar hun ‘perfecte kandidaat’ maken gebruik van de zoekmachine van Linkedin en jij kunt daarbij naar boven komen als je relevant bent voor de zoekopdracht.

SEO voor Linkedin, bestaat zoiets dan? Ja! Zo zou je het zeker wel kunnen zeggen :-)

Jij wilt natuurlijk weten hoe je gevonden wordt in Linkedin, zodat je jouw netwerk zo groot mogelijk kunt maken en leuke nieuwe klanten of banen kunt scoren. Ik ga je stap voor stap uitleggen hoe jij vindbaar wordt.

De fouten die je moet voorkomen bij het bouwen van je profiel op Linkedin

Er zijn nog steeds veel profielen op Linkedin die vol staan met fouten en waarbij ik me afvraag of de beheerders wel iets met hun profiel doen. Zo wordt een profiel bijna nooit vindbaar en heb je weinig aan het zakelijke profiel. Dit zijn de fouten die je gemakkelijk kunt voorkomen.

fouten in een linkedin profiel

1. Geen profielfoto of een niet persoonlijke foto

Er zijn veel profielen op Linkedin zonder profielfoto of met een slecht leesbare foto. Vaak is dat een no-go voor klanten en recruiters. Het suggereert namelijk dat het profiel inactief is of pas net bestaat. Wanneer iemand jouw profiel bekijkt, wil hij een gezicht bij het profiel. Het is immers fijn om een beeld bij iemand te hebben voor je met diegene in gesprek gaat. Zorg ervoor dat het een scherpe foto is waarop je gezicht goed zichtbaar is.

Je gaat toch ook niet solliciteren met een zak over je hoofd? ;-)

2. Geen headline of een hele slechte

De headline is één van de eerste dingen die je ziet wanneer je een profiel van iemand bekijkt. Waarom hebben veel zzp’ers dan owner, eigenaar of oprichter als headline staan? Een gemiste kans! Het vertelt zo goed als niks over wat jij doet. Tevens wordt er via de Linkedin zoekfunctie nauwelijks gezocht naar deze ‘zoektermen’. Zorg dus voor een pakkende headlines.

neil patel op linkedin

Zo zie je maar, ook marketinghelden doen dingen fout ;-) Hoewel het bij Neil Patel weinig uitmaakt…

3. Geen activiteiten op Linkedin

Waarom maak je Linkedin aan als je het toch niet gebruikt? Een inactief profiel wordt slechter gevonden en als iemand dan contact met je zoekt reageer je waarschijnlijk toch niet snel genoeg. Je hoeft niet zelf te posten, maar het is wel slim om af en toe interactie te hebben met berichten van anderen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je reageert op connectieverzoeken en privéberichten.

Heb je deze drie dingen fout gedaan? Geen zorgen! Binnen 10 minuten heb je dit opgelost. Daarnaast gaan de volgende tips je helpen jouw Linkedin profiel naar 100% te brengen. Ook gaan ze ervoor zorgen dat je een professioneel en vindbaar profiel hebt.

Hoe je een sterk profiel opbouwt en jouw ‘Personal Brand’ kunt versterken met Linkedin

Een sterk profiel is vindbaar en ziet er professioneel uit. Klinkt als iets dat je moet willen, toch? Zeker als zzp’er wil je je eigen merk versterken en laten zien wat je kunt. Volg deze stappen om als zzp’er te scoren op Linkedin:

  1. Upload een sterke profielfoto & achtergrondfoto
  2. Schrijf een pakkende en duidelijke headline (kopregel)
  3. Vul alle basisgegevens in van de introductie sectie
  4. Vul alle relevante ervaring, opleidingen en skills in
  5. Zorg voor aanbevelingen
  6. Wees actief op Linkedin: plaats berichten en reageer op berichten van anderen

1. Upload een sterke profielfoto en achtergrondfoto

Ik gaf al aan dat een beeld bij een profiel hebben belangrijk is. Niet alleen laat je professionaliteit zien met een goede foto, maar je kunt ook je vakgebied als zzp’er laten zien. Het is niet moeilijk om een goede profielfoto voor Linkedin te maken. Als je ervoor zorgt dat je er representatief uit ziet en de foto scherp is, kom je al een heel eind.

linkedin-for-business-by-socialmedia-ampd-7-638

(afbeelding van Slideshare)

Vervolgens kun je nog een achtergrondfoto plaatsen op je profiel. Perfect om te laten zien in welke branche jij actief bent OF om jouw USP’s te laten zien. Zorg ervoor dat de foto bij jou en je bedrijf past. Niet onbelangrijk: het formaat van de achtergrondfoto is 1584 x 396 pixels.

Tip: kun je geen foto vinden? Kijk dan eens op deze website.

2. Schrijf een pakkende en duidelijke headline (kopregel)

De headline, ook wel kopregel genoemd, is één van de belangrijkste onderdelen van jouw Linkedin profiel. Ben je zpp-er? Zet er dan alsjeblieft niet alleen ‘eigenaar mijn bedrijf’ in. Dan kun je net zo goed schrijven dat je niks te melden hebt. ;-) Denk aan een ‘headliner’ van de krant. De belangrijke krantenkoppen die ervoor zorgen dat iedereen het artikel leest? Schrijf jouw headline ook zo, maar dan gerelateerd aan jou of jouw business. Dan val je op én heb je een relevante headline.

Misschien ben je geen schrijver bij de New York Times of ben je niet de ‘Wizard of Moz’ (Rand Fishkin van moz.com). Maar dat betekent niet dat je zelf geen goede headline kunt schrijven.

Denk eraan: je hebt 120 karakters om de bezoeker te overtuigen dat jij de persoon bent die hij zoekt. Vertel wat je doet en wees uniek.

3. Vul alle basisgegevens in van de introductie sectie

Het klinkt logisch, maar zorg ervoor dat je alle basisgegevens invult van de introductie sectie. Hetgeen dat je hier kunt invullen is:

  • Voor -en achternaam
  • Headline (de kopregel)
  • Huidige functie
  • Opleiding die je wilt laten zien
  • Adresgegevens
  • Bedrijfstak
  • Samenvatting
  • Media uploaden (CV, belangrijke artikelen, links etc.)

De meeste elementen spreken voor zich, toch? Wat vooral voor jou als zzp’er belangrijk is, is dat je een goede samenvatting schrijft en relevante media upload. De samenvatting is perfect om jezelf voor te stellen en jouw kwaliteiten te benadrukken.

De media die je kunt toevoegen start natuurlijk bij je CV. Maar daarnaast biedt het de ruimte om bijvoorbeeld jouw website of portfolio toe te voegen.

4. Vul alle relevante ervaring, opleidingen en skills in

Deze spreek wellicht ook voor zich? ;-) Goed om te horen, dan ben jij niet één van de mensen die ik ben tegengekomen op Linkedin met een bijna leeg profiel. Wanneer je aan de slag gaat met het invullen van je werkervaring, vul dan alle relevante werkervaring in die je hebt. Zorg ervoor dat je gangbare functietitels gebruikt, ook al is die net iets anders dan dat het noemde. Vul daarnaast alle werkzaamheden in die je tijdens een functie hebt uitgevoerd. Zo krijg je een gedetailleerde beschrijving van jouw werkervaring. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van jouw profiel.

Voor de opleidingen geldt eigenlijk hetzelfde. Vul al je scholing in en licht toe waar mogelijk. Tot slot: vul je skills in. Waar ben jij goed in? Let hierbij ook op de gangbare termen. Vind je het moeilijk om de juiste benamingen van de skills te kiezen? Kijk dan eens naar de grootheden binnen jouw branche. Die hebben het vaak wel aardig op orde! :-)

5. Zorg voor aanbevelingen

Het is mooi dat jij je eigen ervaring en skills benoemt. Het is natuurlijk nog veel waardevoller wanneer een klant of relatie een aanbeveling plaatst en daarin schrijft dat jij een echte vakman bent. Vraag om aanbevelingen van klanten waar jij een project voor hebt afgerond. Je kunt natuurlijk ook eerst om aanbevelingen vragen aan mensen binnen je privé netwerk op Linkedin.

6. Wees actief op Linkedin: plaats berichten en reageer op berichten van anderen

Zou jij contact opnemen via Linkedin met een profiel die niet actief is? Ik niet zo snel. Wanneer iemand regelmatig interactie heeft met berichten of zelf iets deelt dat gerelateerd aan zijn vakgebied of interesse is, vind ik het al veel interessanter. Het komt niet alleen professioneler over, maar geeft ook een teken van motivatie. Actief zijn op Linkedin heeft een aantal voordelen:

  • Je komt professioneler over
  • Jouw profiel wordt beter gevonden door potentiële klanten of recruiters
  • Je wordt sneller getoond als ‘connectie voorstel’
  • Wanneer je berichten plaatst, stijgt je bereik

Ga jij nu ook ineens keihard aan de slag met netwerken, posten en reageren? ;-)

Hoe mijn weekbereik met 294% steeg?

Ik deed weinig met Linkedin, eigenlijk enkel berichten bekijken van mensen die ik belangrijk vind en een aantal marketing goeroe’s. Af en toe kon er net een ‘like’ vanaf en dat was het wel weer. Tot ik besloot het roer om te gooien. Ik maakte een planning voor de 3 weken die eraan kwamen, koos een aantal onderwerpen waar ik iets over wilde vertellen en maakte een aantal video’s. De video’s die ik plaatste zorgde voor een stijging van 294% van mijn bereik op Linkedin. De eerste video leverde direct drie nieuwe freelance projecten op. Ik maakte nog wat video’s en breidde mijn netwerk langzaam uit. Tot het punt waarop ik het te druk kreeg om actief bezig te zijn op social media. Spijtig, maar helaas…

Natuurlijk zat er een periode tussen waarin ik wel berichten posten, maar zonder belangrijk doel. De stijging van 294% was dus ten opzicht van deze periode en niet een ‘lege periode’.

De tips die ik jou als zzp’er of ondernemer met een groter bedrijf wil meegeven om te groeien op Linkedin:

  • Zorg ervoor dat je met regelmaat interactie hebt met berichten die jij interessant vindt
  • Zet een doel op papier en maak een korte simpele planning van hoe je dit doel gaat bereiken: wat voor onderwerpen ga jij behandelen om je doel te bereiken?
  • Plaats berichten met daarin een video. Dit soort berichten zorgen voor verreweg het grootste bereik
  • Ga in op reacties op jouw bericht
  • Plaatst consistent berichten. (Dit betekent niet dat je 7 dagen per week een bericht moet plaatsen, maar zorg ervoor dat er een duidelijke lijn in zit.)

Wel of geen bedrijfspagina op Linkedin maken als zzp’er?

Je kunt als zzp’er of iedere andere bedrijfsvorm een bedrijfsprofiel aanmaken als Linkedin. Doe je dit niet en gebruik je enkel jouw persoonlijke profiel? Dan brengt dat een aantal nadelen met zich mee:

  • Je hebt minder statistieken waar je iets mee kunt
  • Adverteren is niet mogelijk
  • Je hebt minder ruimte om je diensten te showcasen
  • Je kunt in je persoonlijke bedrijf linken naar je bedrijfsprofiel

“Maar dan moet je toch direct een bedrijfsprofiel aanmaken als zzp’er?”

Ja, dat zou je wel denken. Echter, het hebben van een bedrijfsprofiel heeft ook een aantal nadelen:

  • Je krijgt moeilijker volgers dan een persoonlijk profiel
  • Sommige content moet je twee keer delen
  • Er zijn minder ‘post formats’ die je kunt inzetten

Dit wordt verwarrend he? Ik raad je aan wél een bedrijfsprofiel aan te maken, mits je daar genoeg content voor hebt en er op reguliere basis iets mee gaat doen.

Heb je na het lezen van deze blog over Linkedin gebruiken als zzp’er nog vragen? Stel ze in de comments op neem contact met me op :-)

Over de schrijver
Staat voor jou klaar om je te helpen met online marketing. Dagelijks is hij bezig met het optimaliseren van websites volgens de spelregels van Google. Wil jij ook hoger scoren? Laat van je horen!
Reactie plaatsen