arrow_drop_up arrow_drop_down
30 augustus 2019 

Instagram 2019 [Complete handleiding voor beginners]

Een complete handleiding voor iedereen die helemaal nieuw is op Instagram.

Instagram is een snel groeiend social media platform met ruim 4,1 miljoen gebruikers in Nederland. Maarliefst 2,1 miljoen gebruikers zijn dagelijks online met hun Instagram profiel. Voor jou een mooie kans dus om eens stevig aan je naamsbekendheid en online bereik te werken.

Op Instagram kun je alleen visuele berichten plaatsen; berichten met een foto of video dus. Dat is de kracht van het platform en ook wat ik er zo mooi aan vind. Het is clean, simpel en ziet er mooi uit door alle foto’s. Even een voorbeeldje van #natuurfotografie:

instagram voorbeeld natuurfotografie als hashtag

Niet alleen als fotograaf kun je enorm veel met Instagram, maar ook als bedrijf. Heb je een webshop? Perfect! Dan kun je mooie plaatjes schieten en laten zien op je social media kanaal.

Beeld wekt emotie op. Daarom is Instagram hét visuele social media kanaal waarmee je perfect kunt laten zien wat jij doet.

Dit is wat je gaat lezen in deze blog:

Wat is Instagram?

De app Instagram (door veel mensen ook wel ‘Insta’ genoemd,) heeft meer dan 400 miljoen gebruikers van over de hele wereld. Het draait bij deze app vooral om filmpjes en foto’s, die je kunt delen met de mensen die jouw Instagram-account volgen. Instagram werd gelanceerd in 2010 en werd een paar jaar geleden een enorme hype en groeit nog steeds. De app won vooral aan populariteit door het gebruikersgemak ervan. Foto’s die je maakt met je mobiel, laptop of tablet kunnen direct eenvoudig gedeeld worden. Ook zijn ze eenvoudig te bewerken met ‘filters’. Filters geven je foto een andere look. Zo bestaan er bijvoorbeeld filters om je foto zonniger te maken, of natuurlijkere kleuren te geven.Instagram voorbeeld

Op Instagram kun je allerlei foto’s delen. De meeste mensen delen graag foto’s van zichzelf, hun voedsel of de plekken waar ze naar afreizen. Als bedrijf kun je ook goed gebruik maken van dit visuele platform.

Bij Instagramfoto’s kan een korte omschrijving worden geplaatst. Vaak bevat de omschrijving een aantal hashtags. Door het gebruik van hashtags kunnen de foto’s eenvoudig gevonden en gecategoriseerd worden. Ook kun je een ander aanspreken door een apenstaartje (@) met daarachter zijn of haar gebruikersnaam te plaatsen. Tegenwoordig is Instagram echter veel meer dan alleen maar foto’s plaatsen.

Ik help je stap-voor-stap met Instagram in 2019 en verder.

Hoe start je met Instagram?

Hieronder wordt uitgelegd hoe je een account aanmaakt. Ben je al aanwezig op Instagram? Ga dan direct naar: hoe maak je een bericht en plaats je een foto op Instagram.

Om berichten te delen met Instagram, moet je eerst de app downloaden. Android-gebruikers kunnen dit doen via de Play Store voor Android-apparaten en gebruikers van iPads en iPhones kunnen hiervoor een bezoekje brengen aan de AppStore.

app-store-1174440_1280

Om in te loggen op Instagram heb je een Instagram account of Facebook nodig. Instagram is namelijk opgekocht door Facebook. Tijdens de registratie moet je een aantal dingen invullen, zoals een wachtwoord, je naam en je gebruikersnaam. Kies een gebruikersnaam die bij je past. Dit hoeft niet je eigen naam te zijn.

Nadat je je hebt geregistreerd, kun je inloggen met je e-mailadres en wachtwoord. Je kunt Instragram laten zoeken naar contacten die je al hebt. Zo kun je ervoor kiezen om contacten die ook Instagram gebruiken, direct te volgen. Je kunt Instagram toegang geven tot je contacten, maar dat is niet verplicht. Het is ook mogelijk om later zelf anders Instagrammers op te zoeken en toe te voegen. Het scherm ‘personen ontdekken’ suggereert welke andere gebruikers je zou kunnen volgen. Dit gebeurt vaak op basis van je andere contacten of interesses. Wil je iemand volgen? Klik dan hun profiel aan en druk op ‘volgen’ (achter hun naam). Ontvolgen is net zo gemakkelijk. Dat doe je door op de knop ‘ontvolgen’ te klikken.

Als je een account aanmaakt, kun je ook een profielfoto kiezen. Deze kun je altijd later aanpassen.

Hoe maak je een bericht en plaats je een foto met Instagram?

Een bericht maken in Instagram is eenvoudig. Tik op het plusje onderaan in de app, kies de foto of video die je wilt plaatsen en voeg een beschrijving toe. Oh ja, vergeet je #hashtags niet! Die zorgen namelijk voor een groot gedeelte van de zichtbaarheid van het bericht. In deze laatste stap kun je ook een locatie en andere profielen taggen. Doe dit zeker als het relevant is, want ook dat zorgt voor extra informatie en zichtbaarheid.

Voeg hashtags locaties en personen toe

Wie kan mijn foto’s en berichten zien?

Wanneer je een Instagram-account aanmaakt, is het handig om te weten dat je zelf je privacy-instellingen kunt aanpassen. Als je de instellingen niet handmatig personaliseert, zijn je foto’s en berichten voor iedereen zichtbaar. Wanneer jij een bedrijf runt, is het natuurlijk alleen maar goed dat iedereen jouw berichten kan zien. Hoe meer mensen het ‘zouden kunnen zien’ hoe beter.

Wil je liever dat je berichten en foto’s alleen zichtbaar zijn voor je volgers? Navigeer dan naar “instellingen” en vervolgens naar “privacy en beveiliging”. Hier vind je een optie om je account privacy te beheren. Kies voor de optie “privé-account” om je posts alleen nog maar zichtbaar te maken voor volger

Hoe kun je berichten archiveren of opslaan?

Als gebruiker van Instagram kun je je eigen berichten archiveren. Hierdoor kun je ze onzichtbaar maken voor andere gebruikers, zonder dat je ze hoeft te verwijderen. Archiveren doe je door Instagram te openen. Vervolgens navigeer naar de foto of de video die je wil archiveren. Dan tik je boven de foto of video op de knop met de drie puntjes en kiest voor de optie ‘archiveren’.

Ook berichten opslaan is mogelijk binnen Instagram. Je kunt instellen dat je eigen foto’s direct worden opgeslagen op je account en kunt berichten van anderen opslaan. Door op het bookmark icoontje rechts onder een foto in een bericht te klikken, sla je een bericht op in je collectie. Zo kun je berichten van andere mensen en bedrijven opslaan. Handig als je iets wilt delen of voor wanneer je inspiratie nodig hebt.

Live stories: live gaan met Instagram

Met Instagram Stories kun je een verhaal maken door foto’s en video’s te delen die bij voor anderen 24 uur zichtbaar zijn bovenaan hun tijdlijn. Een story delen is een goede manier om jouw doelgroep te bereiken. Je bent letterlijk top-of-mind omdat je bovenaan in de app staat en met je bedrijf tussen de stories van vrienden van jouw volgers komt. Kortom:

Jouw volgers zijn lekker stories van vrienden aan het kijken en zien jouw strakke Insta Story voorbij komen. BAM! Je bent weer even onder de aandacht geweest.

Instagram story maken op android

Daarnaast kun je ook echt live gaan met Instagram Stories. Met Live Stories kun je namelijk zelf een livestream opzetten. Hierdoor kun je live uitzenden wat je aan het doen bent. Je volgers kunnen dan direct met je meekijken. Ontzettend handig als je graag vlogt, of bij speciale gebeurtenissen zoals een trouwfeest.

Maar hoe doe je dat precies, zo’n Live Story starten? Hier volgen de stappen:

  1. Ga naar je Insta-timeline en swipe naar links. Zo open je de camera.
  2. Je opent de camera nu in de normale camerastand. Swipe éénmaal naar links om naar de live-stand te gaan.
  3. Om je stream live te laten gaan, klik je op “livevideo”. Instagram controleert dan of je verbinding in orde is. Als alles in orde is, begint de app af te tellen tot je live gaat.

Volgers die de optie voor pushberichten aan hebben staan, zullen een bericht krijgen zodra je aan het livestreamen bent. Daarnaast komt je stream in de lijst met Stories te staan.

Om weer te stoppen met je livestream, klik je rechtshoven op de knop “beëindigen”.

Instagram TV (IGTV)

Instagram TV ( IGTV ) is voor veel gebruikers nog nieuw. Hiermee kun je filmpjes opnemen die lijken op de filmpjes die je vaak op YouTube ziet. Instagram TV is gratis te downloaden als aparte app, maar je kunt ook naar IGTV navigeren vanuit Instagram. De losse app kun je ook gebruiken als je geen account bij Instragram hebt.

Het verschil tussen IGTV en Instagram Stories, is dat IGTV bedoeld is om langere video’s te maken. Ook kun je bij Instagram Stories direct filmen en uitzenden, terwijl je bij IGTV eerst opnames maakt en bewerkt voordat je ze in IGTV kunt uploaden. Het mooie is dat je met hiermee een soort series kunt maken. Hier kun je extra aandacht voor creëren en dan vervolgens wekelijks 1 video op Instagram TV plaatsen. Zie dit als een soort YouTube playlist.
Directe berichten versturen met Instagram

Met Instagram Direct kun je chatberichten uitwisselen met andere gebruikers. Als iemand je een bericht stuurt, zie je dit bericht terug in je Postvak In. Als je iemand een bericht wilt sturen, kun je dat op twee manieren doen. Je kunt Instagram Direct openen en een nieuw bericht aanmaken, maar je kunt ook naar het profiel van diegene gaan en daar kiezen voor de optie om een berichtje te sturen.

Hoe krijg je meer volgers op Instagram?

Uiteindelijk draait het voor de meeste Instagrammers om het aantal volgers dat zij hebben. De basis hiervoor is het creëren van aantrekkelijke content i.c.m. goede hashtags. Vervolgens is het van belang dat je zelf interactie hebt met andere profielen. Like posts van anderen en reageer. Reageert er iemand op jouw bericht? Reageer dan snel terug. Dat geeft namelijk een positief signaal af aan Instagram. Om extra aandacht te creëren voor jouw berichten, kun je ze verwerken in jouw stories. Zo staan jou nieuwe berichten 24 uur lang bovenaan in de social media app.

5 simpele tips voor Instagram in 2019

Tot slot nog deze 5 Instagram tips voor het gebruik van Instagram in 2019.

1. Verwijder tags waar je het niet mee eens bent

Niet blij met een foto waarin je getagged bent? In je profiel kun je eenvoudig tags verwijderen. Dit doe je door op het tag-icoontje te klikken. Je ziet dan een overzicht van alle foto’s waarin je bent getagged. Hierin kun je selecteren van welke foto’s je de tags wilt verwijderen.

2. Meer hashtags is meer volgers

Natuurlijk kun je hashtags ook in je voordeel te gebruiken. Door meer hashtags te gebruiken, kunnen andere gebruikers je gemakkelijker vinden en volgen. Tip: zo vind je goede hashtags.

3. Foto’s liken en reageren

Om snel een Instagramfoto te liken, kun je tweemaal op de foto klikken op tappen. Als je dit doet, zie je een hartje verschijnen waarmee je de foto kunt liken. Doe dit regelmatig en reageer ook op andermans berichten. Zo krijg je namelijk zelf ook meer exposure.

4. Bewust zijn van je zichtbaarheid en privacy

Als je je account liever privé houdt, kun je dit instellen zoals we hierboven hebben uitgelegd. Wil je echter beroemd worden of iets verkopen? Dan kun je er beter voor zorgen dat je zo zichtbaar mogelijk wordt. Dit doe je door je account openbaar te maken. Het helpt ook om veel foto’s en stories van hoge kwaliteit te delen. Denk hierbij na over wat aantrekkelijk is voor anderen, maar blijf dicht bij jezelf.

5. Bekijk berichten later terug

Je ziet vast weleens een bericht dat je graag later terug wilt halen. Je kunt berichten eenvoudig bookmarken door op het boekenleggertje onder een post te klikken.

Over de schrijver
Staat voor jou klaar om je te helpen met online marketing. Dagelijks is hij bezig met het optimaliseren van websites volgens de spelregels van Google. Wil jij ook hoger scoren? Laat van je horen!
Reactie plaatsen