12 oktober 2018 

Facebook Watch: is het concurrentie voor YouTube?

Facebook Watch is een nieuw videoplatform geïntroduceerd door Facebook om de concurrentie met YouTube aan te gaan.

Social media is niet meer uit onze wereld weg te denken. Het delen van vakantiefoto’s op Instagram en Facebook lijkt zo doodnormaal geworden dat we ons niet meer kunnen inbeelden wat we vroeger deden met onze vakantiefoto’s. En wat dan met het bekijken van de vele video’s op YouTube? Hoewel social media ondertussen meer dan een miljard mensen heeft weten te overtuigen, zoeken diezelfde social media nog steeds naar ideen om hun platform nog aantrekkelijker te maken. Zo bracht Facebook onlangs nog Facebook Watch uit. Wordt het de nieuwe concurrent van YouTube? Ga jij er wat aan hebben? Je leest het hier!

Dit ga ik je vertellen:

Wat is Facebook Watch?

Watch is een nieuw videoplatform geïntroduceerd door Facebook om de concurrentie met YouTube aan te gaan. Video’s bekijken is altijd al een belangrijke manier geweest om mensen met elkaar te verbinden, conversaties te beginnen en de online gemeenschap te versterken. Tot nog toe waren video’s enkel nog maar te vinden op je tijdlijn omdat je vrienden deze bekeken of omdat ze werden gedeeld op pagina’s die je volgde. Gezien video’s aan belang hebben gewonnen de laatste jaren is Facebook op zoek gegaan naar een betere manier om video’s te bekijken. Net daarom is in de VS Watch gelanceerd, een nieuw tabblad waarbij je specifiek op zoek kan gaan naar video’s.

Video’s zijn het online middel om mensen met elkaar te verbinden, daarom zou Watch goed kunnen werken.

Watch bestaat uit verschillende shows, een nieuw type video die bestaat uit diverse episodes die je kan volgen. Live of opgenomen. Deze volgen een bepaald thema of verhaallijn en zijn een geweldige format als je een video serie wil delen, zoals een wekelijkse kookshow, een dagelijkse vlog of een reeks filmpjes met een terugkerend personage.

Waarom is Facebook Watch ontwikkeld?

Het doel van Watch is om een platform aan te bieden aan verschillende video creators en hen de mogelijkheid geven een publiek te vinden, een community op te bouwen vol enthousiaste fans en zelfs geld te verdienen met hun werk. Aanvankelijk wordt Watch beschikbaar voor een beperkte doelgroep in de VS vooraleer het wereldwijd wordt. Ik verwacht dat het niet al te lang duurt voordat het naar Nederland komt.

Op het platform zul je bijvoorbeeld categorieën vinden als ‘Most Talked About’, ‘What’s Making People Laugh’ en ‘What Friends Are Watching’. Facebook claimt te hebben geleerd van hun vorige ontwikkeling, Facebook Live, dat de reacties op een video een deel van de ervaring zijn. Dus wanneer je een show bekijkt, zal je tegelijk ook de reacties van je vrienden en andere kijkers kunnen lezen, of zelf deelnemen aan de discussie in een aparte Facebook groep van de show.

Facebook Watch wordt een interactieve manier van online video kijken, doordat je reacties van vrienden kunt zien. Dit is een belangrijk onderdeel van de beleving.

Mogelijkheden Facebook Watch

Uiteraard klinken deze voordelen als muziek in de oren voor iedereen die bezig is met het maken van video’s. Makkelijk een publiek vinden voor je video content, een community met fans opbouwen en zelfs geld verdienen met je werk. Deze laatste zal mogelijk worden via Ad Breaks.

Watch komt beschikbaar als tabblad in de applicatie op je smartphone en op de website, simpel te vinden dus. :-)

Watch inzetten als bedrijf

Met deze nieuwe manier van het opbouwen van een publiek of doelgroep zullen bedrijven meteen weer nieuwe kansen zien voor Facebook Watch marketing. Video’s beginnen een steeds belangrijkere rol te spelen op social media, en het zou dus niet erg verstandig zijn om als bedrijf daar niet op in te spelen. Vloggen is de laatste jaren een erg belangrijke trend geworden en ook video’s worden vaker gedeeld dan de wat saaiere en minder toegankelijke blogs. Met Watch kan een bedrijf makkelijker interactie maken met haar community en zal hun doelgroep eenvoudiger worden gevonden. Denk maar aan een wekelijkse vlog over bepaalde producten, een How-to-videoreeks waarbij je je publiek informeert over hoe ze iets moeten toepassen, of het aankondigen van de lancering van een nieuw product. Op die manier kan het publiek meteen reageren op je product. En net die feedback is van onschatbare waarde. Facebook Watch marketing staat dus voor een boel uitdagingen.

Is Facebook Watch concurrentie voor YouTube?

Dat Facebook met Watch de concurrentie aangaat met YouTube is zeker. Of het lukt om de concurrentie YouTube aan te gaan valt dan weer af te wachten. Zeker nu YouTube bij de laatste wijzigingen steeds minder gaat opbrengen voor creators liggen hier wel degelijk mogelijkheden voor Facebook. Mocht Watch in de toekomst meer opbrengen dan de advertenties via YouTube, dan zien we heel wat content creators de overstap maken naar Facebook.

Als Facbebook Watch voldoende oplevert voor creators, kan het serieuze concurrentie zijn voor YouTube.

Toch durf ik nog niet beweren dat dit het geval zal zijn. Facebook heeft niet meteen de gewoonte om creators te betalen voor de content die ze plaatsen. Integendeel zelfs. Vandaag de dag moeten creators en bedrijven zelfs betalen om hun content aan de man te brengen. Dit via ‘Promote your post’. Bij de laatste ontwikkelingen van Facebook wordt zelfs je content niet eens aan al je fans getoond, dus mocht Watch meer gaan opleveren dan YouTube, dan zou er een hele ommezwaai moeten gebeuren langs de kant van Facebook.

Facebook zette eerder de makers van content NIET centraal. Zal dit nu wel gaan gebeuren?

Facebook kreeg de laatste jaren zelfs heel wat klachten binnen van YouTube channels omdat ze niet optreden tegen het klakkeloos kopiëren en delen van YouTube video’s zonder dat de content creator daar ook maar een euro aan verdient, terwijl dat wel het geval geweest zou zijn mocht deze via YouTube bekeken worden. Hierdoor is duidelijk te merken dat Facebook het betalen van content creators niet op de eerste plaats zet.

Ook is er nog het nadeel dat je voor het gebruiken van Watch een Facebook account nodig hebt, terwijl dat bij YouTube niet het geval is. Voorlopig zien we dus nog geen concurrentie YouTube.

Over de schrijver
Staat voor jou klaar om je te helpen met online marketing. Dagelijks is hij bezig met het optimaliseren van websites volgens de spelregels van Google. Wil jij ook hoger scoren? Laat van je horen!
Reactie plaatsen