arrow_drop_up arrow_drop_down
20 februari 2019 

Een Online Marketing Funnel opzetten

Online marketing is sterk veranderd. Methodes die vroeger goed werkten, halen geen klanten meer binnen. De vraag is waarom? En hoe kun je dan wel een goede online marketing funnel opzetten? Met dit artikel ben je weer helemaal up-to-date!

Het is eigenlijk heel simpel

Meten is weten! Als je de prestaties en resultaten van je inspanningen niet nauwkeurig kan meten, zul je op je ‘gevoel’ je ‘marketing-instinct’ of je ervaring af moeten gaan. Dat kan toevallig goed uitpakken, maar het biedt geen garantie. Dat willen we juist wel! Oude modellen voor een online marketing funnel houden hier niet genoeg rekening mee.

De markt is de afgelopen jaren sterk veranderd. Dit heeft de professionals gedwongen om hun tactieken aan te passen. De grootste factor in deze verandering is natuurlijk de grootschalige digitalisering geweest. Niet alleen heeft dit de manier van communiceren veranderd en de ervaring van de klant veranderd, maar ook de manier waarop je de activiteit in je funnel en de resultaten kunt meten. Bovendien is het een stuk makkelijker geworden om via internet verschillende tactieken uit te proberen.

marketing funnel opzetten overzicht

Het belangrijkste verschil met ‘ouderwetse funnels’

De traditionele modellen waren lineair opgebouwd: leads verzamelen en aar klanten van maken. Tegenwoordig springen internetbezoekers steeds heen en weer in je funnel, gaan weg en komen (hopelijk) weer terug. De funnels van nu zijn hierop ingericht. Zo zijn er veel meer contactpunten en meer mogelijkheden in moderne funnels, want iedereen is anders en gedraagt zich anders. Zo kan iedereen zijn eigen weg zoeken in jouw funnel.

Maar wacht even! Wat is een Marketing Funnel eigenlijk?

Sorry, misschien ging ik te snel. Eerst even de basics! Een funnel is een verzameling aan marketingtechnieken, die zo is opgezet dat een potentiële klant geleidelijk naar jouw product wordt geleid. Ondertussen krijgt hij of zij alle informatie voorgeschoteld die nodig is om die keuze te maken die jij wil dat er gemaakt wordt. Je kunt verschillende doelen hebben met je online funnel:

  • Meer bekendheid krijgen, ofwel je brand awareness vergroten.
  • Gekwalificeerde leads verzamelen.
  • Bestaande leads en klanten zo goed mogelijk bedienen, zodat ze jouw ambassadeur worden.

Omdat consumenten via internet tegenwoordig veel meer keuze hebben dan vroeger en ook veel meer informatie kunnen vinden, zijn merken gedwongen om mee te bewegen met de wensen en eisen van de klant. Bedrijven gaan verder dan ooit om klanten binnen te halen en te behouden. Gelukkig biedt het internet hier ook volop kansen voor. Zo zullen ze allemaal een nieuwe, flexibele marketing funnel opzetten.

Waarom heb jij een Marketing Funnel nodig?

Het is de manier om je conversies te verhogen! De uitgebreide mogelijkheden om je funnels te testen zorgen ervoor dat je deze continu kunt verbeteren, zodat je steeds beter aan kan sluiten op de eisen van de consument. Iedereen is anders en moet dus ook anders worden geprikkeld om tot actie over te gaan. Met de uitgebreide statistieken die achter jouw funnel schuilgaan, kun je heel goed zien wat jouw leads en klanten motiveert om een stap verder te gaan in je funnel. Zonder een funnel blijf je gokken en blijf je aangewezen op je intuïtie. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar die intuïtie van mij is niet zo betrouwbaar als harde cijfers!

marketing funnel cijfers

Hoe zit een Funnel in elkaar?

Een funnel bestaat (als het goed is) uit zes stappen. Daar komen ze:

Stap 1: Laat jezelf zien!

Voor iemand iets van je kan kopen, moeten ze eerst weten dat je bestaat. Dat kan met gerichte advertenties op jouw doelgroep, maar een goedkopere en effectieve manier is het hebben van een goede content strategie. Dat kan via Social Media, via je eigen website en blog en via blogs van derden. Via relevante content leidt je jouw doelgroep je funnel in.

opvallen om de aandacht te trekken

Stap 2: De Ontdekkingsfase

Nu is de bezoeker een lead geworden: hij of zij heeft interesse! Nu moet jij ervoor zorgen dat je lead blijft en ontdekt wat jij te bieden hebt. En tot actie overgaat! Zorg dus voor een aantrekkelijke website en de juiste informatie in de goede volgorde. Copy is King! Beknibbel dus niet op je verkoopteksten, want dit is veruit de belangrijkste factor in je conversie. Haal alles uit de kast om iets van je lead terug te krijgen, als het geen aankoop is, dan toch zeker een e-mailadres!

verkenningsfase marketing funnel

Stap 3: De Overweging

Als jouw aanbod aansluit bij de wensen van je lead, zal deze dat aanbod in overweging nemen. Mooi zo, weer een stapje dieper in je funnel. Op dit moment is het belangrijk dat je veel aandacht geeft aan het probleem dat je voor hem of haar kan oplossen. Dit is namelijk waarom ze op je website zijn beland.

Stap 4: Conversie

Hier gaat het natuurlijk om. Is je lead zo ver gekomen, dan mag je hem of haar niet meer laten gaan. Biedt je laagste prijs, je aantrekkelijkste bonussen, doe je beste pak aan. Blijf ook steeds je data analyseren om te zien waar mensen afhaken, welke knop of aanbieding het beste werkt en welke route bij welke doelgroep past. Er zullen altijd leads blijven ‘weglekken’, maar door scherp te analyseren en actie te ondernemen kun je dit percentage steeds kleiner maken.

online marketing funnel conversie

Stap 5: Klantenbinding

Klantenbinding is steeds belangrijker geworden. Vroeger had een bedrijf een klant vaak voor het leven. Er waren immers niet veel alternatieven, of je klant moest een hoop moeite doen om deze te vinden. Dat was de goeie ouwe tijd! Tegenwoordig hoef je maar een keer de plank mis te slaan en weg is je klant, naar de concurrent. Bouw dus een band op met je klant door echte waarde te leveren en investeer in je relatie.

Stap 6: Klantbehoud

Dit ligt in het verlengde van de vorige stap. Onthoud dat het veel duurder is een nieuwe klant te werven dan een bestaande te behouden. Dit is dus het doel en klantenbinding en het behouden van je klanten heeft dus de hoogste prioriteit. Zie service dus niet als een lastige kostenpost, maar eerder als ‘interne verkoop’. Het helpt om dit onderdeel als deel van je funnel te blijven zien, zodat je eraan wordt herinnerd dat je ook voor herhaalde aankopen je best moet blijven doen. Analyseer, bevraag je klanten en ga die extra kilometer voor je klant!

Aan de slag!

Je hebt nu een hoop informatie gekregen, maar er is natuurlijk nog veel meer te leren. Denk dus niet dat je er al bent, want zoals ik steeds benadruk: je moet aan je funnels blijven werken! Het is helaas geen toverstaf voor nieuwe klanten. De markt veranderd elke dag, dus jouw klanten ook. Wees dus flexibel en alert, anders komt jouw funnel terecht op het toch al overvolle kerkhof van overleden funnels. Ik hoop dat ik dat met dit artikel heb helpen voorkomen. Veel funnelsucces!

Over de schrijver
Staat voor jou klaar om je te helpen met online marketing. Dagelijks is hij bezig met het optimaliseren van websites volgens de spelregels van Google. Wil jij ook hoger scoren? Laat van je horen!
Reactie plaatsen