arrow_drop_up arrow_drop_down
29 april 2019 
in SEO

Een goede website structuur maken is belangrijk voor SEO

Websites zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Dagelijks worden er vele websites uit de grond gestampt, waardoor het moeilijk wordt om op te vallen. Echter hebben veel hedendaagse één ding gemeen: ze hebben een slechte structuur wat heel nadelig voor bezoekers en voor Google is.

Met een goede website structuur kun je grote SEO stappen maken en hoger komen in Google & Bing.

Hoe komt het dan dat er zoveel slechte website zijn? Simpel. Waar het vroeger heel lastig was om een website te maken met custom code, is dit in het hedendaagse internettijdperk een stuk makkelijker geworden. Dit komt omdat er veel handige tools en programma’s zijn, waarmee je binnen no-time een website in elkaar kunt zetten die er best aardig uitziet. Denk aan systemen als Wix of Jimdo. Lekker visueel bouwen, lage kosten en snel resultaat. Perfect toch? Nee! Want vaak wordt er niet goed nagedacht over de structuur van de website. Pagina’s worden verwijdert, andere pagina’s raken verweesd en de website is geen geheel.

De structuur van je website is zeer relevant. Niet alleen voor overzicht, maar ook voor de SEO. Daarom ga ik je uitleggen waarom een goede website structuur belangrijk is en hoe je een overzichtelijke website bouwt voor bezoekers en zoekmachines.

Dit ga je leren in deze blog:

Het belang van een goede website structuur

Een goede website structuur is belangrijk voor bezoekers. Zo blijft alles overzichtelijk en kunnen zij alle informatie vinden die ze nodig hebben. Daarnaast is een goede website structuur heel belangrijk voor zoekmachines. Hoe beter de structuur, hoe beter zij de website kunnen crawlen. Dat betekent dat meer pagina’s worden opgenomen in de zoekresultaten én dat je hoger kunt gaan scoren waardoor je meer bezoekers naar je website trekt.

Het lijkt allemaal heel makkelijk en vanzelfsprekend, maar toch gaat er nog veel fout bij de opbouw van een website. Dit kan sterke nadelige gevolgen hebben voor je resultaten. Wanneer je website geen duidelijke structuur heeft, zal de gemiddelde bezoeker jouw website binnen no-time weer verlaten. Dit kan voor een hoge bouncerate zorgen. En juist dat is iets wat je wilt voorkomen, want dat wordt door Google gezien als een negatieve gebruikerservaring. En we weten allemaal:

De gebruikerservaring van jouw websitebezoekers is één van de belangrijkste ranking factoren bij SEO.

Wat doet een goede website structuur?

Een goede website structuur zorgt ervoor dat:

  • Websitebezoekers alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben
  • Iedere pagina binnen de website met 3 kliks gevonden kan worden
  • Zoekmachines de website eenvoudig kunnen crawlen
  • De website een sterk geheel is

Nu duidelijk is wat het belang is van een goede structuur, wil je natuurlijk ook weten waaraan een goede structuur precies moet voldoen. Wat de ideale structuur is, verschilt een beetje per soort website. Zo heeft een nieuwswebsite natuurlijk andere doelen dan een webshop. Daarom verschilt de structuur ook een beetje. Toch zullen beiden websites in de kern gelijk moeten zijn. Ik ga je uitleggen hoe de ideale website structuur eruit ziet.

Waar moet een goede structuur aan voldoen?

Laat allereerst duidelijk zijn dat bij een goede website:

  • Iedere pagina met waardevolle content te bereiken is in 3 kliks
  • Pagina’s hun waarde met elkaar delen
  • Alle pagina’s aan elkaar verbonden zijn
  • Bezoekers simpel kunnen navigeren. Zo zorg je voor een gebruiksvriendelijke website die voor zoekmachines ook toegankelijk is.
  • Een logische en duidelijke URL structuur

Ik zal het per onderdeel met je bespreken.

Pagina’s met waardevolle content zijn binnen 3 kliks te bereiken

Het is belangrijk dat zowel jouw bezoekers als zoekmachines alle waardevolle content snel kunnen vinden. In de regel is dat binnen 3 kliks. Dit dwingt je bijna naar de tekentafel te gaan om de hiërarchie van jouw website te gaan bepalen. Onderstaand een voorbeeld.

Alle pagina's te bereiken in 3 klikken

 

Bij een standaard website zie je vaak het volgende:

Vanaf je homepagina (laag 1) zijn er veel links naar andere pagina’s (laag 2), bijvoorbeeld naar een pagina met jouw diensten. Vanuit hier kun je vaak nog doorklikken naar meer informatie over een bepaalde dienst. Zo kom je in laag 3. Kortom, in 2 kliks kun je alle diensten van de website zijn. Via zo’n specifieke pagina kun je vervolgens nog doorklikken naar de service per regio en dat zit de bezoeker in laag 4.

Zorg ervoor dat pagina’s logisch zijn ingedeeld, zodat jouw bezoekers niet via een hele omweg moeten zoeken naar informatie. Het kan helpen de structuur uit te tekenen in een organigram of mindmap.

Pagina’s delen waarde met elkaar

Link juice baby! Juist. Stel je even voor: je bouwt een piramide van champagneglazen en giet een fles leeg in het bovenste glas. In de ideale situatie zit uiteindelijk in ieder glas een beetje champagne, toch? Dat komt doordat de glazen met elkaar zijn verbonden, ze staan tegen elkaar aan. Dit wil je ook met de pagina’s binnen jouw website. Hoe beter jouw interne linkstructuur is, hoe meer waarde pagina’s met elkaar kunnen delen.

Alle pagina’s zijn aan elkaar verbonden

Hierbij kan ik het kort houden: zorg ervoor dat er geen orphaned pages (verweesde pagina’s) op de website zijn. Dit zijn pagina’s waar 0x naar gelinkt wordt vanaf andere pagina’s binnen jouw website. Deze pagina’s zullen namelijk heel veel moeite krijgen met zichtbaar worden in Google. Je hoeft dus niet letterlijk in iedere pagina een link naar iedere andere pagina te maken, maar zorg er wel voor dat er altijd ten minste 1x naar iedere pagina wordt gelinkt. Dit kan met interne links of via een menu.

Alle pagina's zijn verbonden

Bezoekers kunnen simpel navigeren

Hou je menubalk zo clean mogelijk. Zet enkel de noodzakelijke elementen in je hoofdnavigatie en voorkom eindeloze dropdowns in je menu. Enkel je belangrijkste pagina’s hoeven in je menu te staan, want daar wil je bezoekers naartoe sturen. Dingen als algemene voorwaarden en je cookie policy zet je dus niet in je hoofdmenu, maar eerder in je footer. Welke menu items zet ik dan wel in mijn hoofdmenu? In ieder geval de volgende:

  • Homepagina
  • Link naar je diensten of producten, de hoofdpagina (hier kunnen meerdere menu-items van gemaakt worden)
  • Blog
  • Over Ons
  • Referenties
  • Een call to action

voorbeeld van simpele en duidelijke navigatie

Een logische en duidelijke URL structuur

Dit start allemaal met het geven van een logische naam aan iedere pagina. Vul je de permalink handmatig in? Zorg dan dat die ongeveer overeenkomt met de naam van jouw pagina. Denk vervolgens goed na over subpagina’s. Is het logisch dat pagina’s naast elkaar of onder elkaar leven. Dit maakt het verschil tussen:
https://hulpmetmarketing.nl/diensten/seo-uitbesteden/
en
https://hulpmetmarketing.nl/seo-uitbesteden.
Ik heb bewust voor de tweede gekozen, omdat SEO uitbesteden één van mijn hoofdpijlers is.

Bonus tips voor een betere structuur & SEO

Om de structuur van jouw website nog net even wat beter te maken, heb ik nog een aantal praktische tips die ook nog eens extra SEO waarde geven.

Maak gebruik van breadcrumbs

Je kent ze wel, die broodkruimeltjes waardoor je de weg terug kunt vinden. Deze ziet er vaak zo uit:

Home > Marketing Kennisbank > SEO

Gebruik deze ook op je website, zodat jouw gebruikers altijd terug kunnen klikken zonder dat ze website eerst moeten verlaten of de knoppen van hun browser moeten gebruiken. Zet deze bijvoorbeeld in bij blogs, producten (webshop) of wanneer je veel diensten hebt. Ook op landingspagina’s kun je breadcrumbs verwerken.

Supertip: maak de breadcrumbs op met structured data code om ze in zoekmachines zichtbaar te krijgen.

Voorbeeld Breadcrumbs in SERP

Zet landingspagina’s in om te verbinden en voor extra conversies

In principe dient een landingspagina vaak voor SEO doeleinden of juist om de bezoeker over te halen een actie uit te voeren. Je wilt de bezoeker zo lang mogelijk vasthouden op die pagina en hem overtuigen. Toch ben ik van mening dat de landingspagina’s ook een goede plek zijn om wat interne links aan te leggen naar belangrijke pagina’s. Zo kun je nog net wat meer waarde delen.

Plan content vooruit of zorg voor automatische interne links

Het klinkt misschien lastig om content vooruit te plannen. Dat is het ook wel. Maar bedenk je het volgende: je schrijft 20 blogs en bij blog nummer 21 bedenk je je dat hiernaar moet gelinkt worden vanuit andere blogs. Dan moet je dus 20 blogs door om de interne links aan te leggen. Als je dit vooruit plant kun je hier rekening mee houden.

Nog makkelijk is ervoor zorgen dat interne links automatisch worden gemaakt. Zo hoef jij enkel keywords + URL’s in te voeren en nooit meer je website te doorzoeken naar ontbrekende interne links.

Over de schrijver
Staat voor jou klaar om je te helpen met online marketing. Dagelijks is hij bezig met het optimaliseren van websites volgens de spelregels van Google. Wil jij ook hoger scoren? Laat van je horen!
Reactie plaatsen